Czy wiesz czym jest cyfrowy ślad? Jaką cenę płacisz za wygodę związaną z korzystaniem z nowych technologii? Co zrobić, by cena ta nie była nazbyt wysoka?
Takie pytania postawiała uczniom klas 8 Szkoły Podstawowej w
Mszczonowie nauczycielka informatyki, Małgorzata Woźniak. Wzbudzi one
zaciekawienie i pewne zaniepokojenie. Choć młodzi ludzie maja dużą wiedzę z
zakresu cyberbezpieczeństwa jednak wciąż należy ich edukować, by byli odpowiedzialnymi
i świadomymi uczestnikami sieci. Stąd
też zrodził się pomysł na takie zajęcia a inspiracją był artykuł „Chroń swoje
dane w sieci – zajęcia dla klas VII-VIII”, którego autorem jest Sylwester Zasoński.
https://etwinning.pl/chron-swoje-dane-w-sieci-zajecia-dla-klas-vii-viii/
Podczas spotkania uczniowie rozmawiali
o tym w jakich sytuacjach można bezpiecznie podać swoje imię i nazwisko,
adres, dane osobowe, a w jakich raczej nie powinno się tego robić, aby nie
narazić się na nieprzyjemności. Powstały mapy myśli, które
ilustrowały przemyślenia młodych ludzi.
Ósmoklasiści, mając świadomość, że ich wiedza może być cennym źródłem
porad, dla osób, które mają nieco mniejszą świadomość cyfrową, przygotowali
katalog rad, pozwalających na bezpieczne funkcjonowanie w Internecie.
Nie zabrakło też przypomnienia zasad tworzenia mocnych haseł, co zostało
też przećwiczone w praktycznym działaniu. Każdy wymyślił 2 hasła składające się
z łatwego do zapamiętania słowa/słów, używając dużych i małych liter oraz znaków specjalnych,
zmieniaj znaki np. O na 0, a na @
Po utworzeniu. hasła zostały sprawdzone czy są bezpieczne.
Na stronie: https://www.security.org/how-secure-is-my-password/
Uczniowie sprawdzili jak długo zajmie komputerowi (AI – sztuczna inteligencja) odgadnięcie/rozszyfrowanie haseł. Wyniki były różne i znów niektórzy zostali zaskoczeni.
Słabe hasła zabezpieczające pomagają hakerom przejmować konta pocztowe czy mediów społecznościowych. Warto sprawdzić, czy konta mail nie zostały właśnie zhakowane. Za pomocą strony: https://haveibeenpwned.com/ łatwo to zostało sprawdzone.
Ponownie niektórzy
byli bardzo zdziwieni wynikiem przeprowadzonego testu.
W naszej podróż w poszukiwaniu cyfrowych śladów zawędrowaliśmy na stronę:
google.com/maps/timeline by
tu sprawdzić historie podróży i robionych zdjęć. Wiele czynności, które wykonujemy np. zdjęcia, które
robimy smarfonem czy miejsca, które odwiedzamy, są zapisywane przez
nasz telefon a tym samym konto gogle. O tym mogli się mogli także przekonać
uczestnicy tej lekcji.
Chcąc
wiedzieć co jeszcze sieć wie o nas skorzystaliśmy z linku:
https://adssettings.google.com/authenticated
I teraz
stało się jasne, dlaczego określone reklamy są do nas kierowane. Tu nic nie
dzieje się przez przypadek. Nasze działania ułatwiają sztucznej inteligencji dokładnie
nas określić. I to jest ta cena, którą
godzimy się płacić za wygodę korzystania z nowoczesnych technologii.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.