wtorek, 2 marca 2021

Cyfrowy ślad

Czy wiesz czym jest cyfrowy ślad? Jaką cenę płacisz za wygodę związaną z korzystaniem z nowych technologii? Co zrobić, by cena ta nie była nazbyt wysoka?

Takie pytania postawiała uczniom  klas 8 Szkoły Podstawowej w Mszczonowie nauczycielka informatyki, Małgorzata Woźniak. Wzbudzi one zaciekawienie i pewne zaniepokojenie. Choć młodzi ludzie maja dużą wiedzę z zakresu cyberbezpieczeństwa jednak wciąż należy ich edukować, by byli odpowiedzialnymi i  świadomymi uczestnikami sieci. Stąd też zrodził się pomysł na takie zajęcia a inspiracją był artykuł „Chroń swoje dane w sieci – zajęcia dla klas VII-VIII”, którego autorem jest Sylwester Zasoński.

https://etwinning.pl/chron-swoje-dane-w-sieci-zajecia-dla-klas-vii-viii/

Podczas spotkania uczniowie rozmawiali  o tym w jakich sytuacjach można bezpiecznie podać swoje imię i nazwisko, adres, dane osobowe, a w jakich raczej nie powinno się tego robić, aby nie narazić się na nieprzyjemności. Powstały mapy myśli, które ilustrowały przemyślenia młodych ludzi.



Ósmoklasiści, mając świadomość, że ich wiedza może być cennym źródłem porad, dla osób, które mają nieco mniejszą świadomość cyfrową, przygotowali katalog rad, pozwalających na bezpieczne funkcjonowanie w Internecie.



Nie zabrakło też przypomnienia zasad tworzenia mocnych haseł, co zostało też przećwiczone w praktycznym działaniu. Każdy wymyślił 2 hasła składające się z łatwego do zapamiętania słowa/słów, używając  dużych i małych liter oraz znaków specjalnych, zmieniaj znaki np. O na 0, a na @  

Po utworzeniu. hasła zostały sprawdzone czy są bezpieczne.  

Na stronie: https://www.security.org/how-secure-is-my-password/ 




Uczniowie sprawdzili jak długo zajmie komputerowi (AI – sztuczna inteligencja) odgadnięcie/rozszyfrowanie  haseł. Wyniki były różne i znów niektórzy zostali zaskoczeni. 


Słabe hasła zabezpieczające pomagają hakerom przejmować konta pocztowe czy mediów społecznościowych.  Warto sprawdzić,  czy konta mail nie zostały właśnie zhakowane. Za pomocą strony: https://haveibeenpwned.com/ łatwo to zostało sprawdzone.



 Ponownie niektórzy byli bardzo zdziwieni wynikiem przeprowadzonego testu.

W naszej podróż w poszukiwaniu cyfrowych śladów zawędrowaliśmy na stronę:

google.com/maps/timeline  by tu sprawdzić historie podróży i robionych zdjęć. Wiele czynności, które wykonujemy np. zdjęcia, które robimy smarfonem czy miejsca, które odwiedzamy, są zapisywane przez nasz telefon a tym samym konto gogle. O tym mogli się mogli także przekonać uczestnicy tej lekcji.

Chcąc wiedzieć co jeszcze sieć wie o nas skorzystaliśmy z linku: 

https://adssettings.google.com/authenticated  

 

I teraz stało się jasne, dlaczego określone reklamy są do nas kierowane. Tu nic nie dzieje się przez przypadek. Nasze działania ułatwiają sztucznej inteligencji dokładnie nas  określić. I to jest ta cena, którą godzimy się płacić za wygodę korzystania z nowoczesnych technologii.

 

 

 

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.